Leczenie protetyczne pacjentów z częściowymi brakami zębowymi w żuchwie za pomocą protez szkieletowych – różne przypadki
Projekt protezy
Bardzo ważną kwestią jest prawidłowe zaprojektowanie protezy. Należy bardzo dokładnie określić stan pozostałych zębów, wskazać zęby filarowe oraz przeanalizować klasyfikację braków zębowych. Układ braków uzębienia może być bardzo różnorodny. Bardzo prosta i efektywna klasyfikacja została ułożona przez Edwarda Kennedy’ego w 1925 roku (fot. 7a-7d). Podzielił on wszystkie rodzaje braków uzębieniana cztery podstawowe grupy, zawierające te najbardziej rozległe braki. Pozostałe braki występujące w danej grupie zostały oznaczone jako podgrupy. Jedną z największych zalet tej klasyfikacji jest umożliwienie szybkiego wyobrażenia sobie danego łuku z brakami częściowymi. Zostały wyróżnione klasy podstawowe:
- klasa I: skrzydłowe braki obustronne,
- klasa II: skrzydłowe braki jednostronne,
- klasa III: międzyzębowe braki boczne,
- klasa IV: braki przednie.
Celem leczenia protetycznego układu stomatognatycznego (US) w przypadku częściowych braków uzębienia jest czynnościowe i estetyczne odtworzenie zębów brakujących wraz z szeroko pojętą profilaktyką.Jednym z najbardziej powszechnych sposobów rehabilitacji US jest zastosowanie ruchomych,częściowych, szkieletowych protez stomatologicznych.Uzupełnienie to może być samodzielnie wyjmowane i ponownie wprowadzane do jamy ustnej przez pacjenta. Proteza częściowa podczas aktu żucia pokarmów obciąża podłoże, na którym się znajduje.Wpływa przez to na przebudowę kości, przyzębia oraz błony śluzowej, a poprzez mięśnie działa na stawy skroniowo-żuchwowe. Projektowanie konstrukcji protezy jest uwarunkowane tym, aby obciążenia czynnościowe,które są przekazywane przez poszczególne składowe elementy protez, m.in. elementy podpierające i podtrzymujące oraz płytę, były odpowiednio zaplanowane w stosunku do pozostałego uzębienia i tkanek podłoża, wyłącznie w tolerowanym przez nie stopniu. Zastosowanie [...]

którzy są subskrybentami naszego portalu.
i ciesz się dostępem do bazy merytorycznej wiedzy!