Relacja między zespołem medycznym, małym pacjentem a rodzicami
SŁOWA KLUCZOWE: zespół stomatologiczny, mały pacjent
STRESZCZENIE: W artykule opisano zasady prawidłowego funkcjonowania stomatologicznego zespołu medycznego z uwzględnieniem roli wykwalifikowanego personelu średniego.
Relacja między zespołem medycznym, pacjentem i rodzicami w przypadku dziecka z natury rzeczy jest asymetryczna, a odpowiedzialność za prawidłowy przebieg tej interakcji spoczywa zwykle na lekarzu i profesjonalnie przygotowanej asyście dentystycznej.
Od całego zespołu stomatologicznego w głównej mierze, chociaż nie w pełni,zależy, czy współpraca z pacjentem będzie się układać harmonijnie,z korzyścią dla wszystkich stron,czy też będzie pełna napięcia, stresów i nieporozumień. W kontakcie z pacjentem należy wystrzegać się nadmiernego moralizowania i oskarżania wprost o zaniedbania, patrzenia na problemy tylko z własnej perspektywy i narzucania swojej opinii, fałszywie brzmiącego współczucia, uogólnień, niedokładności w wypowiadaniu i zapisywaniu zaleceń.
W nawiązaniu pozytywnego kontaktu z pacjentem może nam pomóc posługiwanie się zrozumiałym dla niego językiem, zwrotami budującymi wspólną płaszczyznę porozumienia oraz wyrażającym empatię i zrozumienie. Zawsze należy pamiętać, by pozwolić pacjentom na swobodną wypowiedź inicjującą dalszą rozmowę, w której za pomocą pytań otwartych powinniśmy wysondować ogólną sytuację będącą tłem, a nierzadko przyczyną problemów zdrowotnych. Nie wolno nam zapominać o zwrotach zachęcających do kontynuowania rozmowy i otwarcia („Słucham…”, „Proszę mówić dalej…”).
Przeczytaj wszystkie artykuły z kategorii ZESPÓŁ STOMATOLOGICZNY
Czynniki wpływające na relacje z pacjentem
[...]
którzy są subskrybentami naszego portalu.
i ciesz się dostępem do bazy merytorycznej wiedzy!