Zaburzenia świadomości, śpiączka
Czym jest świadomość?
Dla laika terminy „świadomość” czy „przytomność” są zasadniczo tożsame. Wykształcony medyk powinien te definicję znać ściślej – „świadomość” jest pojęciem bardziej zasadniczym i nadrzędnym, „przytomność” zaś można ujmować jako zewnętrzny wykładnik świadomości. We współczesnej psychologii „świadomość” to zespół procesów odbioru informacji i sterowania zachowaniem człowieka. Człowiek z zachowana świadomością zdaje sobie sprawę z własnego postępowania i własnych przeżyć. Niektórzy badacze upraszczają pojecie, definiując „świadomość” jako stan, w którym człowiek jest zdolny do percepcji, jednakże można śmiało odwołać się do jeszcze prostszej teorii: „świadomość” to stopień kontaktu z otoczeniem.
W pełni świadomy pacjent ma ze światem zewnętrznym całkowity kontakt, w miarę narastania zaburzeń kontakt ten staje się coraz bardziej utrudniony. W przypadku najgłębszych zaburzeń kontakt ogranicza się do prostych odruchów, wymiany gazowej, wymiany ciepła. Obecnie uważa się, ze za utrzymanie świadomości najistotniejszym elementem odpowiedzialnym jest twór siatkowaty w mózgu.
Przeczytaj wszystkie artykuły z wybranej kategorii TUTAJ
Rodzaje zaburzeń świadomości
Zaburzenia jakościowe
Pomiędzy stanem pełnej świadomości a stanem całkowitej jej utraty występują stany pośrednie. Najprostszym zaburzeniem u pacjenta może być splątanie – stan, w którym pacjent wydaje się w pełni obudzony, aczkolwiek jego działanie, myślenie, mowa ...
Dostęp ograniczony.
Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną subskrypcją.
Dlaczego warto się zarejestrować?
- zyskasz dostęp do artykułów otwartych publikowanych na łamach „TPS – Twój Przegląd Stomatologiczny”;
- zobaczysz część filmów zamieszczonych w dziale dentalVIDEO;
- będziesz na bieżąco z wszystkimi nowościami z branży stomatologicznej;
- możesz skorzystać z katalogu firm i porównywarki produktów,
- masz możliwość sprawdzenia kalendarium wydarzeń i relacji z imprez branżowych.
Logowanie
Mogą zainteresować Cię również
Ortodoncja w praktyce
Leczenie nasilonego zgryzu otwartego klasy II u pacjentki w wieku dojrzewania przy użyciu klejonego ekspandera Hyrax, miniimplantów IZC i techniki MEAW
Słowa kluczowe: zgryz otwarty, klasa II, zwężona szczęka Keywords: open bite, class II, narrow maxilla Streszczenie: Niniejsze doniesienie kazuistyczne opisuje udane leczenie pacjentki ze zwężoną szczęką i nasilonym zgryzem otwartym klasy II za po...
Łączne leczenie ortodontyczne i chirurgiczne ciężkiej wady zgryzu klasy III ze zgryzem krzyżowym przednim i tylnym
W niniejszej pracy kazuistycznej przedstawiono przypadek dorosłego pacjenta z ciężką szkieletową wadą zgryzu klasy III, z ewidentnym niedorozwojem szczęki i nadmiernie rozwiniętą żuchwą, co powodowało zgryz krzyżowy przedni i tylny, a także przesu...
Dwunastoletnia obserwacja po przeprowadzeniu laserowej frenektomii w fazie wczesnego uzębienia mieszanego. Opis przypadku
Słowa kluczowe: frenektomia, diastema, laser Keywords: frenectomy, diastema, laser Streszczenie: Wędzidełko wargi górnej jest jednym z wędzidełek jamy ustnej, zlokalizowanym po wewnętrznej stronie górnej wargi w linii środkowej. Diastema pośrodkow...