Wielki strach małego pacjenta. Lęk towarzyszy nam od pierwszych dni życia
SŁOWA KLUCZOWE: mały pacjent w gabinecie
STRESZCZENIE: Artykuł prezentuje wskazówki, którymi należy się kierować podczas przyjmowania w gabinecie małego pacjenta. Dzięki tym zasadom wizyta u dentysty nie będzie się mu kojarzyła z bólem i strachem.
Lęk jest biologicznie potrzebny tak samo jak ból, lecz gdy jest zbyt intensywny, działa destrukcyjnie i hamuje rozwój naszej osobowości. Wywołują go zagrożenia wewnętrzne i zewnętrzne, a każdy człowiek przeżywa go w inny sposób.
U dzieci strach i lęk to prawie to samo. Zlewają się odczucia subiektywne i obiektywne, świat zewnętrzny ze światem wewnętrznym, dlatego trudno odróżnić, czy to strach czy lęk?
Z punktu widzenia psychologii humanistycznej i behawioralnej lęki dzieci przed gabinetem stomatologicznym są zwyczajną, prawidłową reakcją na nową sytuację, obce osoby i narzędzia wywołujące uczucie zagrożenia.
Przeczytaj wszystkie artykuły z kategorii ZESPÓŁ STOMATOLOGICZNY
Skąd to się bierze?
Istnieje „pogotowie lękowe”, które jest oczekiwaniem „złego”, jakie może nas spotkać ze strony otaczającego świata. „Pogotowie lękowe”jest uwarunkowane genetycznie, np.człowiek stale oczekuje, że spotka go coś złego. Stany niepokoju częściej odczuwają dzieci: nieszczęśliwe, niepewne, odepchnięte, osierocone, zmęczone, głodne, uczuciowo złamane, chore, kiedy są przed snem, przed posiłkiem. Istotny jest również stan psychiczny matki, opiekunów (naś...
Dostęp ograniczony.
Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników
Dlaczego warto się zarejestrować?
- zyskasz dostęp do artykułów otwartych publikowanych na łamach „TPS – Twój Przegląd Stomatologiczny”;
- zobaczysz część filmów zamieszczonych w dziale dentalVIDEO;
- będziesz na bieżąco z wszystkimi nowościami z branży stomatologicznej;
- możesz skorzystać z katalogu firm i porównywarki produktów,
- masz możliwość sprawdzenia kalendarium wydarzeń i relacji z imprez branżowych.
Logowanie
Mogą zainteresować Cię również
Ortodoncja w praktyce
Leczenie nasilonego zgryzu otwartego klasy II u pacjentki w wieku dojrzewania przy użyciu klejonego ekspandera Hyrax, miniimplantów IZC i techniki MEAW
Słowa kluczowe: zgryz otwarty, klasa II, zwężona szczęka Keywords: open bite, class II, narrow maxilla Streszczenie: Niniejsze doniesienie kazuistyczne opisuje udane leczenie pacjentki ze zwężoną szczęką i nasilonym zgryzem otwartym klasy II za po...
Łączne leczenie ortodontyczne i chirurgiczne ciężkiej wady zgryzu klasy III ze zgryzem krzyżowym przednim i tylnym
W niniejszej pracy kazuistycznej przedstawiono przypadek dorosłego pacjenta z ciężką szkieletową wadą zgryzu klasy III, z ewidentnym niedorozwojem szczęki i nadmiernie rozwiniętą żuchwą, co powodowało zgryz krzyżowy przedni i tylny, a także przesu...
Dwunastoletnia obserwacja po przeprowadzeniu laserowej frenektomii w fazie wczesnego uzębienia mieszanego. Opis przypadku
Słowa kluczowe: frenektomia, diastema, laser Keywords: frenectomy, diastema, laser Streszczenie: Wędzidełko wargi górnej jest jednym z wędzidełek jamy ustnej, zlokalizowanym po wewnętrznej stronie górnej wargi w linii środkowej. Diastema pośrodkow...