Dziecko w gabinecie stomatologicznym: pacjent niesamodzielny a rola opiekuna w procesie terapeutycznym – wybrane casusy i problemy formalnoprawne w ujęciu społecznym
Prowadzenie praktyki lekarskiej i lekarsko-dentystycznej wymaga nie tylko umiejętności związanych z udzielaniem świadczeń zdrowotnych, prowadzeniem dokumentacji medycznej – czyli czynności stricte związanych z udzielaniem świadczeń zdrowotnych na warunkach określonych przepisami prawa [1, 2, 3, 4, 5, 6], ale również innych przepisów związanych z prowadzeniem działalności usługowej, w tym z zakresu: prawa pracy [7], prawa budowlanego [8], prawa podatkowego [9], przepisów dotyczących ochrony środowiska [10]. Znajomość tych regulacji związana jest z kompetencjami twardymi. Istotne są również umiejętności tzw. miękkie, które ułatwiają komunikowanie się lekarza z opiekunem dziecka. Kompetencje twarde i miękkie powinny cechować obie strony biorące udział w działaniach interwencyjnych – zarówno lekarza, jak i opiekuna dziecka – w celu osiągania optymalnych warunków współpracy w procesie terapeutycznym, podejmowanym u małoletniego. Niemniej w obecnym stanie prawnym wyższego poziomu umiejętności społecznych oczekuje się od profesjonalisty.
Warunki udzielania świadczeń zdrowotnych są ściśle regulowane przepisami prawa: Ustawą o zawodach lekarza i lekarza dentysty (UoZL) [2], Ustawą o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta (UoPP) [3], Ustawą o działalności leczniczej (UoDL) [5], Ustawą o refundacji leków, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyrobów medycznych (UoRL) [6], oraz szeregiem innych regulacji niezwiązanych bezpośrednio z udzielniem świadczeń medycznych [7, 8, 9, 10].
Wiedza z zakresu prawa medycznego sprawia, że praca lekarza staje się wolna od zagrożeń prawnych, tym samym spokojniejsza, bardziej satysfakcjonująca oraz redukująca czynniki wypalenia zawodowego [11], dotykającego w szczególności zawodów społecznych, związanych z pomaganiem innym [12]. Stres, przemęczenie,praca zmianowa, dylematy etyczne, b...
Dostęp ograniczony.
Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną subskrypcją.
Dlaczego warto się zarejestrować?
- zyskasz dostęp do artykułów otwartych publikowanych na łamach „TPS – Twój Przegląd Stomatologiczny”;
- zobaczysz część filmów zamieszczonych w dziale dentalVIDEO;
- będziesz na bieżąco z wszystkimi nowościami z branży stomatologicznej;
- możesz skorzystać z katalogu firm i porównywarki produktów,
- masz możliwość sprawdzenia kalendarium wydarzeń i relacji z imprez branżowych.
Logowanie
Mogą zainteresować Cię również
Ortodoncja w praktyce
Leczenie nasilonego zgryzu otwartego klasy II u pacjentki w wieku dojrzewania przy użyciu klejonego ekspandera Hyrax, miniimplantów IZC i techniki MEAW
Słowa kluczowe: zgryz otwarty, klasa II, zwężona szczęka Keywords: open bite, class II, narrow maxilla Streszczenie: Niniejsze doniesienie kazuistyczne opisuje udane leczenie pacjentki ze zwężoną szczęką i nasilonym zgryzem otwartym klasy II za po...
Łączne leczenie ortodontyczne i chirurgiczne ciężkiej wady zgryzu klasy III ze zgryzem krzyżowym przednim i tylnym
W niniejszej pracy kazuistycznej przedstawiono przypadek dorosłego pacjenta z ciężką szkieletową wadą zgryzu klasy III, z ewidentnym niedorozwojem szczęki i nadmiernie rozwiniętą żuchwą, co powodowało zgryz krzyżowy przedni i tylny, a także przesu...
Dwunastoletnia obserwacja po przeprowadzeniu laserowej frenektomii w fazie wczesnego uzębienia mieszanego. Opis przypadku
Słowa kluczowe: frenektomia, diastema, laser Keywords: frenectomy, diastema, laser Streszczenie: Wędzidełko wargi górnej jest jednym z wędzidełek jamy ustnej, zlokalizowanym po wewnętrznej stronie górnej wargi w linii środkowej. Diastema pośrodkow...