Relacja zespołu medycznego z dzieckiem – pacjentem stomatologicznym
Niezmiernie istotne jest, by terapeuta starał się opanować uczucie niepokoju u matki, niekiedy nawet przesadne, i potrafił wydobyć z jej emocjonalnego przekazu najistotniejsze informacje dotyczące stanu dziecka. Musimy mieć świadomość, że w rolę rodzica wpisana jest najwyższa troska o dziecko i nie możemy się dziwić postawom nadopiekuńczym, a raczej łagodnie przebudowywać emocje i nakierowywać je na współpracę z zespołem medycznym. Nie wolno ponadto zapominać, że dziecko pozornie zajęte zabawą, słyszy, co się wokół niego dzieje, a stąd tylko jeden krok do często popełnianego błędu omawiania stanu dziecka w jego obecności. Mały pacjent, nie będąc w stanie do końca zrozumieć treści przekazywanych informacji, buduje nieprawdziwy, lękotwórczy obraz własnej choroby (4).
Rutynowe procedury dentystyczne zalicza się powszechnie do nieprzyjemnych. Jak wskazuje Litt, tutaj nie sama sytuacja obiektywna, ale to, co człowiek w nią wnosi, ma duże znaczenie. O ile większość specjalistów twierdzi, że rutynowe procedury dentystyczne są bezbolesne, a nawet nudne – pacjenci generalnie postrzegają leczenie dentystyczne jako bolesne (5). U podłoża takich spostrzeżeń leżą zarówno cechy indywidualne pacjentów, np. wysoki poziom lęku – cechy, jak i awersyjne doświadczenia z poprzednich wizyt. Oczekiwanie na ból w sytuacji leczenia, kiedy pacjent wyłączony jest z możliwości werbalnej komunikacji z dentystą może spowodować uruchomienie sprzężenia zwrotnego między bólem i lękiem (stanem). A jak wiadomo, lęk – najsilniejszy niesensoryczny komponent reakcji bólowej – po przekroczeniu określonego natężenia może dezorganizować zachowania pacjenta, demotywować go do dalszego uczestnictwa w procesie leczenia, a tym samym, zaburzać przebieg relacji. Uwzględnienie tych, oczywistych z pewnością dla każdego dentysty, prawidłowości wydaje się niezwykle istotne dla budowania oczekiwań lekarzy względem swoich pacjentów, ocz...
Dostęp ograniczony.
Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną subskrypcją.
Dlaczego warto się zarejestrować?
- zyskasz dostęp do artykułów otwartych publikowanych na łamach „TPS – Twój Przegląd Stomatologiczny”;
- zobaczysz część filmów zamieszczonych w dziale dentalVIDEO;
- będziesz na bieżąco z wszystkimi nowościami z branży stomatologicznej;
- możesz skorzystać z katalogu firm i porównywarki produktów,
- masz możliwość sprawdzenia kalendarium wydarzeń i relacji z imprez branżowych.
Logowanie
Mogą zainteresować Cię również
Ortodoncja w praktyce
Zastosowanie śruby wachlarzowej do szybkiej ekspansji podniebienia w odcinku przednim – opis przypadku
Zwężenie górnego łuku zębowego jest jednym z najczęstszych problemów, jakie lekarz ortodonta napotyka w swojej praktyce. Nieprawidłowość ta nierzadko dotyczy jedynie przedniego odcinka szczęki, przy zachowanej prawidłowej szerokości w zakresie zęb...
Łączne leczenie ortodontyczne i chirurgiczne ciężkiej wady zgryzu klasy III ze zgryzem krzyżowym przednim i tylnym
W niniejszej pracy kazuistycznej przedstawiono przypadek dorosłego pacjenta z ciężką szkieletową wadą zgryzu klasy III, z ewidentnym niedorozwojem szczęki i nadmiernie rozwiniętą żuchwą, co powodowało zgryz krzyżowy przedni i tylny, a także przesu...
60 lat innowacji w biomechanicznej chirurgii ortognatycznej: stan wiedzy i kierunki na przyszłość
Słowa kluczowe: chirurgia ortognatyczna, obustronna strzałkowa osteotomia żuchwy, chirurgia twarzoczaszki, staw skroniowo-żuchwowy, zaburzenia stawu skroniowo-żuchwowego Keywords: orthognathic surgery; bilateral sagittal split osteotomy; craniofac...