Relacja zespołu medycznego z dzieckiem – pacjentem stomatologicznym
Reklama

Relacja zespołu medycznego z dzieckiem – pacjentem stomatologicznym

Niezmiernie istotne jest, by terapeuta starał się opanować uczucie niepokoju u matki, niekiedy nawet przesadne, i potrafił wydobyć z jej emocjonalnego przekazu najistotniejsze informacje dotyczące stanu dziecka. Musimy mieć świadomość, że w rolę rodzica wpisana jest najwyższa troska o dziecko i nie możemy się dziwić postawom nadopiekuńczym, a raczej łagodnie przebudowywać emocje i nakierowywać je na współpracę z zespołem medycznym. Nie wolno ponadto zapominać, że dziecko pozornie zajęte zabawą, słyszy, co się wokół niego dzieje, a stąd tylko jeden krok do często popełnianego błędu omawiania stanu dziecka w jego obecności. Mały pacjent, nie będąc w stanie do końca zrozumieć treści przekazywanych informacji, buduje nieprawdziwy, lękotwórczy obraz własnej choroby (4).

Rutynowe procedury dentystyczne zalicza się powszechnie do nieprzyjemnych. Jak wskazuje Litt, tutaj nie sama sytuacja obiektywna, ale to, co człowiek w nią wnosi, ma duże znaczenie. O ile większość specjalistów twierdzi, że rutynowe procedury dentystyczne są bezbolesne, a nawet nudne – pacjenci generalnie postrzegają leczenie dentystyczne jako bolesne (5). U podłoża takich spostrzeżeń leżą zarówno cechy indywidualne pacjentów, np. wysoki poziom lęku – cechy, jak i awersyjne doświadczenia z poprzednich wizyt. Oczekiwanie na ból w sytuacji leczenia, kiedy pacjent wyłączony jest z możliwości werbalnej komunikacji z dentystą może spowodować uruchomienie sprzężenia zwrotnego między bólem i lękiem (stanem). A jak wiadomo, lęk – najsilniejszy niesensoryczny komponent reakcji bólowej – po przekroczeniu określonego natężenia może dezorganizować zachowania pacjenta, demotywować go do dalszego uczestnictwa w procesie leczenia, a tym samym, zaburzać przebieg relacji. Uwzględnienie tych, oczywistych z pewnością dla każdego dentysty, prawidłowości wydaje się niezwykle istotne dla budowania oczekiwań lekarzy względem swoich pacjentów, ocz...

Dostęp ograniczony.

Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną subskrypcją.

Dlaczego warto się zarejestrować?

  • zyskasz dostęp do artykułów otwartych publikowanych na łamach „TPS – Twój Przegląd Stomatologiczny”;
  • zobaczysz część filmów zamieszczonych w dziale dentalVIDEO;
  • będziesz na bieżąco z wszystkimi nowościami z branży stomatologicznej;
  • możesz skorzystać z katalogu firm i porównywarki produktów,
  • masz możliwość sprawdzenia kalendarium wydarzeń i relacji z imprez branżowych.
zarejestruj się

Logowanie

Reklama

Ortodoncja w praktyce

Prowadzę własną działalność

Reklama

Sklep

Profilaktyka i ergonomia stomatologiczna – wybrane zagadnienia

Profilaktyka i ergonomia stomatologiczna – wybrane zagadnienia

209,00

zł brutto

Kup teraz
Dental ZAGADKI: sprawdź swoją wiedzę (e-book)

Dental ZAGADKI: sprawdź swoją wiedzę (e-book)

50,00

zł brutto

Kup teraz
Zasady racjonalnej mechaniki

Zasady racjonalnej mechaniki

999,00

zł brutto

Kup teraz
Sztuka i rzemiosło cz. IV

Sztuka i rzemiosło cz. IV

160,00

zł brutto

Kup teraz
Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.