Dentyści mogą wykrywać zaburzenia rozwojowe u dzieci
Japońscy naukowcy zaobserwowali związek pomiędzy funkcją jamy ustnej a zaburzeniami rozwojowymi u dzieci. Jak przekonują, pomocne w ich wykryciu, a zarazem wczesnym wdrożeniu odpowiedniego wsparcia są badania przesiewowe. Wyniki badania opublikowano na łamach czasopisma naukowego „Pediatric Dental Journal”.
W Japonii lekarze dentyści we współpracy z pediatrami, pielęgniarkami oraz innymi pracownikami służby zdrowia przeprowadzają badania kontrolne u dzieci pod kątem zaburzeń rozwojowych. W tym celu stosuje się tzw. test funkcji płukania jamy ustnej (ang. mouth rinsing function test; MRFT), który umożliwia analizę funkcji jamy ustnej u pacjentów pediatrycznych.
Badanie z udziałem 1147 młodych pacjentów
Naukowcy reprezentujący ośrodki w Tokio, Kanagawie i Maebashi poddali ocenie związek pomiędzy zaburzeniami rozwojowymi a funkcją jamy ustnej ocenianą przy zastosowaniu testu MRFT. Do badania włączono łącznie 1147 pacjentów pediatrycznych (573 dziewczynek i 574 chłopców), którzy przeszli kontrolę stanu zdrowia w latach 2014–2017. Na podstawie wyników MRFT pacjentów podzielono na dwie grupy: z dobrą oraz słabą funkcję jamy ustnej. Analizie poddano także związek pomiędzy wynikami MRFT a innymi narzędziami stosowanymi do oceny.
Około 83% pacjentów miało dobrą funkcję zdrowia jamy ustnej, a 17% słabą funkcję (odpowiednio: 951 i 196 osób). Na podstawie oceny MRFT uznano, że około 30% pacjentów mogą występować zaburzenia rozwojowe. Dowiedziono, że dzieci z podejrzeniem zaburzeń rozwojowych miały wyraźnie słabszą funkcję jamy ustnej niż pozostali pacjenci.
Wady rozwojowe przekładają się na stan zdrowia jamy ustnej dzieci
Stan zdrowia jamy ustnej dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu jest często zły z powodu nadreaktywności na bodźce sensoryczne, co utrudnia utrzymanie prawidłowej higieny jamy ustnej. Ponadto u pewnej części pacjentów z tego rodzaju ograniczeniem o pielęgnację jamy ustnej dbać muszą rodzice lub opiekunowie, a zadanie to może być szczególnie trudne ze względu na niechęć lub brak współpracy dziecka. Z tego powodu autorzy badania podkreślają konieczność, aby dzieci z podejrzeniem zaburzeń rozwojowych regularnie odwiedzały stomatologa w celu utrzymania dobrego stanu zdrowia jamy ustnej i poprawy funkcji jamy ustnej.
ŹRÓDŁO: dentonet.pl
Zachęcamy do zakupu subskrypcji portalu oraz prenumeraty papierowej „TPS – Twojego Przeglądu Stomatologicznego” TUTAJ.
Informujemy także, że odbiorcy naszego newslettera w pierwszej kolejności otrzyZachęcamy do zakupu subskrypcji portalu oraz prenumeraty papierowej „TPS – Twojego Przeglądu Stomatologicznego” TUTAJ.mują informacje o nowościach. Zapisz się i co wtorek będziesz otrzymywać najnowsze informacje branżowe oraz dostęp do artykułów i dodatkowych treści.
Mogą zainteresować Cię również
Ortodoncja w praktyce
Leczenie nasilonego zgryzu otwartego klasy II u pacjentki w wieku dojrzewania przy użyciu klejonego ekspandera Hyrax, miniimplantów IZC i techniki MEAW
Słowa kluczowe: zgryz otwarty, klasa II, zwężona szczęka Keywords: open bite, class II, narrow maxilla Streszczenie: Niniejsze doniesienie kazuistyczne opisuje udane leczenie pacjentki ze zwężoną szczęką i nasilonym zgryzem otwartym klasy II za po...
Łączne leczenie ortodontyczne i chirurgiczne ciężkiej wady zgryzu klasy III ze zgryzem krzyżowym przednim i tylnym
W niniejszej pracy kazuistycznej przedstawiono przypadek dorosłego pacjenta z ciężką szkieletową wadą zgryzu klasy III, z ewidentnym niedorozwojem szczęki i nadmiernie rozwiniętą żuchwą, co powodowało zgryz krzyżowy przedni i tylny, a także przesu...
Dwunastoletnia obserwacja po przeprowadzeniu laserowej frenektomii w fazie wczesnego uzębienia mieszanego. Opis przypadku
Słowa kluczowe: frenektomia, diastema, laser Keywords: frenectomy, diastema, laser Streszczenie: Wędzidełko wargi górnej jest jednym z wędzidełek jamy ustnej, zlokalizowanym po wewnętrznej stronie górnej wargi w linii środkowej. Diastema pośrodkow...