Dentysta jako marketer w gabinecie stomatologicznym w świetle badań
Reklama

Dentysta jako marketer w gabinecie stomatologicznym w świetle badań ankietowych

Ojczyzną pojęcia healthcare marketing i głównych kierunków jego rozwoju są Stany Zjednoczone. W Polsce planowanie i realizacja działań marketingowych w placówkach zdrowotnych jest stosunkowo młodym zagadnieniem, choć z roku na rok nabiera szczególnego wymiaru i znaczenia (należy wyraźnie zaznaczyć, że nadrzędnym celem placówek zdrowotnych jest działanie na rzecz pacjenta; orientacja marketingowa może być pomocna w realizacji tego celu, ponieważ oznacza nastawienie na potrzeby pacjentów i zwrócenie uwagi na relacje typu personel medyczny – pacjent; jednak wspieranie sprzedaży usług medycznych jest odmienne od powszechnie postrzeganych i dotyczących firm nastawionych na osiąganie zysku ze względu na specyfikę oferowanej usługi i konieczność przestrzegania przez lekarzy Kodeksu etyki lekarskiej).

Na przełomie lat 60. i 70. XX w. prace Ph. Kotlera i S. Levy’ego (1), a także G. Zaltmana i I. Vertinsky’ego (2), dotyczące objęcia teorią i praktyką marketingu pozagospodarczych dziedzin życia (w tym w sektorze usług zdrowotnych), wywoływały wiele kontrowersji, a w literaturze z zakresu marketingu pojawiały się głosy krytyczne wobec układu pacjent – usługodawca (3). Wątpliwości związane z aplikacją marketingu w tę relację wiązały się głównie z tym, że marketing w tradycyjnym ujęciu był rozumiany jako sposób oddziaływania na ludzi (potencjalnych nabywców dóbr/usług) w celu zwiększania sprzedaży produktów (a tego podmiotom opieki zdrowotnej robić nie wolno) i w konsekwencji osiągnięcia zysków przez przedsiębiorstwo. Ekonomizacja relacji pacjent – lekarz doprowadziła do zmiany paradygmatu w postrzeganiu kontaktu lekarz – pacjent ze stricte medycznego na oparty na filozofii marketingu relacji. A sam marketing zarówno w tradycyjnym ujęciu – z analizą rynku, segmentacją rynku, zastosowaniem koncepcji marketing-mix i kontrolą działań marketingowych – jak i marketing relacji –...

Dostęp ograniczony.

Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną prenumeratą lub subskrypcją.

Dlaczego warto się zarejestrować?

  • zyskasz dostęp do artykułów otwartych publikowanych na łamach „TPS – Twój Przegląd Stomatologiczny”;
  • zobaczysz część filmów zamieszczonych w dziale dentalVIDEO;
  • będziesz na bieżąco z wszystkimi nowościami z branży stomatologicznej;
  • możesz skorzystać z katalogu firm i porównywarki produktów,
  • masz możliwość sprawdzenia kalendarium wydarzeń i relacji z imprez branżowych.
zarejestruj się

Logowanie

Reklama

Ortodoncja w praktyce

Prowadzę własną działalność

Reklama
Reklama
Reklama

Sklep

Profilaktyka i ergonomia stomatologiczna – wybrane zagadnienia

Profilaktyka i ergonomia stomatologiczna – wybrane zagadnienia

209,00

zł brutto

Kup teraz
Leczenie ortodontyczne wg filozofii MFS

Leczenie ortodontyczne wg filozofii MFS

750,00

zł brutto

Kup teraz
Zasady racjonalnej mechaniki

Zasady racjonalnej mechaniki

999,00

zł brutto

Kup teraz
Pacjent stomatologiczny w wieku rozwojowym

Pacjent stomatologiczny w wieku rozwojowym

249,00

zł brutto

Kup teraz
Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.