Dr n. med. Katarzyna Becker: Ortodoncja jest syntezą wielu nauk
Ortodoncja jest fascynującą syntezą wielu nauk przenikniętych estetyką, wymaga umiejętności całościowego spojrzenia na pacjenta, przestrzennej wyobraźni, analitycznego myślenia i syntetycznego wnioskowania, znajomości rozwoju, fizyki, biomechaniki.
Dziś ortodoncja nie istnieje w oderwaniu od innych dyscyplin stomatologicznych, medycznych, nowoczesnych technologii, informatyzacji, to też zapewnia stałą dawkę nowości do opanowania. Trudno odpowiedzieć na pytanie, co cenię najwyżej w tej specjalności, na obecną chwilę chyba właśnie leczenie interdyscyplinarne, wymaga ono bowiem wspólnego planowania, podejmowania decyzji, a to kolejny sposób na poszerzanie horyzontów.
Jak Pani zdaniem funkcjonuje w Polsce system edukacyjny w zakresie ortodoncji, który ma charakter kształcenia podyplomowego, więc z założenia jest oparty (w znacznej mierze) na wyborze przez lekarza indywidualnej drogi zdobywania kwalifikacji i nabywania kompetencji?
Jestem zdania, że pierwsze kroki należy stawiać pod okiem doświadczonego mentora, zatem najlepszym sposobem na zdobycie solidnych podstaw jest praca z ortodontą, czy to w ramach specjalizacji, czy też poza nią, ale ważne jest, by móc z kimś na bieżąco konsultować przypadki, omawiać trudności, obserwować dobry warsztat pracy. Leczenie ortodontyczne trwa długo, czasami jest wieloetapowe. Możliwość obserwacji interwencji terapeutycznej u pacjentów na różnym etapie rozwoju czy zrozumienie celowości podejmowania takich czy innych decyzji na różnym etapie leczenia są bezcenne. Oczywiście idealnie byłoby, gdyby wszyscy lekarze zainteresowani ortodoncją mieli możliwość specjalizowania ...
Dostęp ograniczony.
Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną prenumeratą lub subskrypcją.
Dlaczego warto się zarejestrować?
- zyskasz dostęp do artykułów otwartych publikowanych na łamach „TPS – Twój Przegląd Stomatologiczny”;
- zobaczysz część filmów zamieszczonych w dziale dentalVIDEO;
- będziesz na bieżąco z wszystkimi nowościami z branży stomatologicznej;
- możesz skorzystać z katalogu firm i porównywarki produktów,
- masz możliwość sprawdzenia kalendarium wydarzeń i relacji z imprez branżowych.
Logowanie
Mogą zainteresować Cię również
Ortodoncja w praktyce
Leczenie nasilonego zgryzu otwartego klasy II u pacjentki w wieku dojrzewania przy użyciu klejonego ekspandera Hyrax, miniimplantów IZC i techniki MEAW
Słowa kluczowe: zgryz otwarty, klasa II, zwężona szczęka Keywords: open bite, class II, narrow maxilla Streszczenie: Niniejsze doniesienie kazuistyczne opisuje udane leczenie pacjentki ze zwężoną szczęką i nasilonym zgryzem otwartym klasy II za po...
Łączne leczenie ortodontyczne i chirurgiczne ciężkiej wady zgryzu klasy III ze zgryzem krzyżowym przednim i tylnym
W niniejszej pracy kazuistycznej przedstawiono przypadek dorosłego pacjenta z ciężką szkieletową wadą zgryzu klasy III, z ewidentnym niedorozwojem szczęki i nadmiernie rozwiniętą żuchwą, co powodowało zgryz krzyżowy przedni i tylny, a także przesu...
Dwunastoletnia obserwacja po przeprowadzeniu laserowej frenektomii w fazie wczesnego uzębienia mieszanego. Opis przypadku
Słowa kluczowe: frenektomia, diastema, laser Keywords: frenectomy, diastema, laser Streszczenie: Wędzidełko wargi górnej jest jednym z wędzidełek jamy ustnej, zlokalizowanym po wewnętrznej stronie górnej wargi w linii środkowej. Diastema pośrodkow...