Jak sobie radzić z roszczeniowym pacjentem?
Konflikt z roszczeniowym pacjentem
Konflikt z roszczeniowym pacjentem przebiega według podobnego schematu (ryc. 2), prześledzimy go na konkretnym przykładzie.
Przykład
Pacjent siedzi w poczekalni, jego wizyta opóźnia się, gdyż przedłuża się trwający zabieg – katalizator dla roszczeniowego pacjenta. Czekający na opóźniającą się wizytę pacjent czuje się nieszanowany, zwłaszcza ten, który obawia się dentysty i bólu. Traci kontrolę nad sytuacją – nieświadomie czuje lęk przed tym, że jego wizerunek ucierpi. Może być mu też wstyd, że boi się dentysty – w konsekwencji wpada w złość i często chce przynajmniej część winy, a także odpowiedzialności, przerzucić na kogoś innego. Lekarz jest wtedy postrzegany jako ten, który go lekceważy, nie szanuje oraz ten, który wytworzył tę nieprzyjemną sytuację, dlatego w jego stronę kieruje gniew. Roszczeniowość rodzi się najczęściej w nieświadomym umyśle pacjenta, może więc on nie zdawać sobie sprawy z wydźwięku swoich słów lub swojego zachowania. O tym też warto pamiętać.
W sytuacji gdy pacjent staje się roszczeniowy, warto, aby lekarz pamiętał, że zaspokojenie pragnień „ego” naszego rozmówcy uspokoi go i ułatwi rozwiązanie problemu, ponieważ poczuje się on szanowany przez nas oraz będzie uważał, że ma wpływ na sytuację. Kiedy pacjent skarży się na banalny problem, z pewnością ucierpiało jego poczucie własnej wartości oraz niezależności. Chce, by go usłyszano. W takiej sytuacji jego „ego” domaga się szacunku i uznania. Należy mu to dać. Lekarz może w ten sposób zmniejszyć dyskomfort pacjenta i pokazać mu, że jest jego sprzymierzeńcem, a nie wrogiem.
Jeśli pacjent bezpodstawnie oskarża lekarza lub krytykuje go, prawdopodo...
Dostęp ograniczony.
Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną prenumeratą lub subskrypcją.
Dlaczego warto się zarejestrować?
- zyskasz dostęp do artykułów otwartych publikowanych na łamach „TPS – Twój Przegląd Stomatologiczny”;
- zobaczysz część filmów zamieszczonych w dziale dentalVIDEO;
- będziesz na bieżąco z wszystkimi nowościami z branży stomatologicznej;
- możesz skorzystać z katalogu firm i porównywarki produktów,
- masz możliwość sprawdzenia kalendarium wydarzeń i relacji z imprez branżowych.
Logowanie
Mogą zainteresować Cię również
Ortodoncja w praktyce
Leczenie nasilonego zgryzu otwartego klasy II u pacjentki w wieku dojrzewania przy użyciu klejonego ekspandera Hyrax, miniimplantów IZC i techniki MEAW
Słowa kluczowe: zgryz otwarty, klasa II, zwężona szczęka Keywords: open bite, class II, narrow maxilla Streszczenie: Niniejsze doniesienie kazuistyczne opisuje udane leczenie pacjentki ze zwężoną szczęką i nasilonym zgryzem otwartym klasy II za po...
Łączne leczenie ortodontyczne i chirurgiczne ciężkiej wady zgryzu klasy III ze zgryzem krzyżowym przednim i tylnym
W niniejszej pracy kazuistycznej przedstawiono przypadek dorosłego pacjenta z ciężką szkieletową wadą zgryzu klasy III, z ewidentnym niedorozwojem szczęki i nadmiernie rozwiniętą żuchwą, co powodowało zgryz krzyżowy przedni i tylny, a także przesu...
Dwunastoletnia obserwacja po przeprowadzeniu laserowej frenektomii w fazie wczesnego uzębienia mieszanego. Opis przypadku
Słowa kluczowe: frenektomia, diastema, laser Keywords: frenectomy, diastema, laser Streszczenie: Wędzidełko wargi górnej jest jednym z wędzidełek jamy ustnej, zlokalizowanym po wewnętrznej stronie górnej wargi w linii środkowej. Diastema pośrodkow...