Komunikacja interpersonalna pomiędzy lekarzem dentystą, technikiem dentystycznym a pacjentem – na podstawie przypadku klinicznego
Należy zatem pamiętać, że modele diagnostyczne, dokumentacja zdjęciowa, e-maile z uwagami – to wszystko jest fundamentem informacyjnym stanowiącym punkt wyjścia dla rozpoczęcia działań protetycznych. Następnie fundament ten, odpowiednio wzbogacany o kolejne zapisy, jest cennym źródłem dla analizy leczenia, a czasem może stanowić dowód w sprawach spornych i roszczeniowych. Nic jednak, nawet najbardziej precyzyjny zapis w karcie, nie zastąpi konfrontacji lekarza dentysty i technika, w której zawsze dochodzi do sprzężeń zwrotnych. Komunikacja w leczeniu protetycznym uwzględnia też opinię i wolę pacjenta, co udowodniło sprzężenie zwrotne mock-up, bo to przecież jego marzenie o pięknym uśmiechu realizuje lekarz dentysta i technik dentystyczny. Pacjent zatem rozpoczyna proces komunikacji w leczeniu protetycznym i kończy go swoją ostateczną akceptacją.
Przeprowadzony proces leczniczy u pacjentki udowadnia, że u podstaw pomyślnego leczenia protetycznego leży dobra komunikacja na linii lekarz dentysta – technik – pacjent, ze szczególnym znaczeniem sprzężenia zwrotnego, jakim jest wykonanie modelu mock-up.
Sprawdź wszystkie produkty stomatologiczne dostępne w naszym sklepie internetowym
Katedra i Klinika Protetyki
Stomatologicznej
Uniwersytetu Medycznego im. K. Marcinkowskiego w Poznaniu
kierownik: prof. zw. dr hab. W. Hędzelek
Dostęp ograniczony.
Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną subskrypcją.
Dlaczego warto się zarejestrować?
- zyskasz dostęp do artykułów otwartych publikowanych na łamach „TPS – Twój Przegląd Stomatologiczny”;
- zobaczysz część filmów zamieszczonych w dziale dentalVIDEO;
- będziesz na bieżąco z wszystkimi nowościami z branży stomatologicznej;
- możesz skorzystać z katalogu firm i porównywarki produktów,
- masz możliwość sprawdzenia kalendarium wydarzeń i relacji z imprez branżowych.
Logowanie
Mogą zainteresować Cię również
Ortodoncja w praktyce
Leczenie nasilonego zgryzu otwartego klasy II u pacjentki w wieku dojrzewania przy użyciu klejonego ekspandera Hyrax, miniimplantów IZC i techniki MEAW
Słowa kluczowe: zgryz otwarty, klasa II, zwężona szczęka Keywords: open bite, class II, narrow maxilla Streszczenie: Niniejsze doniesienie kazuistyczne opisuje udane leczenie pacjentki ze zwężoną szczęką i nasilonym zgryzem otwartym klasy II za po...
Łączne leczenie ortodontyczne i chirurgiczne ciężkiej wady zgryzu klasy III ze zgryzem krzyżowym przednim i tylnym
W niniejszej pracy kazuistycznej przedstawiono przypadek dorosłego pacjenta z ciężką szkieletową wadą zgryzu klasy III, z ewidentnym niedorozwojem szczęki i nadmiernie rozwiniętą żuchwą, co powodowało zgryz krzyżowy przedni i tylny, a także przesu...
Dwunastoletnia obserwacja po przeprowadzeniu laserowej frenektomii w fazie wczesnego uzębienia mieszanego. Opis przypadku
Słowa kluczowe: frenektomia, diastema, laser Keywords: frenectomy, diastema, laser Streszczenie: Wędzidełko wargi górnej jest jednym z wędzidełek jamy ustnej, zlokalizowanym po wewnętrznej stronie górnej wargi w linii środkowej. Diastema pośrodkow...