Komunikacja międzyludzka w gabinecie dentystycznym
Pacjent też człowiek
Każdy pacjent jest przede wszystkim człowiekiem, dlatego należy pamiętać, że czuje, myśli i decyduje. Jeśli jego uczucia i fizyczne wrażenia będą przez niego akceptowane i budowane w oparciu o zaufanie, to ów pacjent będzie myślał o nas ciepło i zdecyduje się przyjść do gabinetu na kolejną wizytę.
Dotyk jest źródłem zaufania ofiarowanego przez pacjenta lekarzowi i asystentce. W literaturze dotyczącej komunikowania się można przeczytać, że osoba wykonująca zabieg ma „wyostrzoną świadomość potrzeby komunikowania zaufania przez dotyk”, „zdaje sobie sprawę, że pacjenci nie odwiedzają po raz drugi tych, którzy podczas zabiegu maltretują ich dziąsła i wargi” ani tych, „których zastrzyk znieczulający boli bardziej niż sam zabieg”. Skuteczne używanie dotyku do poprawy stosunków międzyludzkich wymaga wrażliwości i dyskrecji. Dotyk może powodować poczucie ciepła i akceptacji lub doprowadzić do dramatycznych odrzuceń.
Pacjent jako człowiek, szczególnie gdy jest dorosły, nie lubi być traktowany z góry. Źle się czuje, jeśli jego ciało jest od kogoś zależne, kiedy musi się w pełni oddać w czyjeś ręce. Niełatwo przyjmuje uwagi inne niż pochwalne, niechętnie rozmawia o swoich uczuciach, a jeszcze mniej chętnie o decyzjach, jakie zamierza podjąć. A jeśli nawet coś na ten temat mówi, to nie możemy mieć pewności, że jest to cała prawda. Dlatego proponuję nie pouczać, a chwalić pacjentów. Każdy pacjent, bez względu na wiek, wykazał dużo odwagi, skoro przyszedł do gabinetu, usiadł o własnych siłach na fotelu i oddał się w nasze ręce. Każdego można za coś pochwalić, np. „O, pięknie pan szczotkuje zęby, naprawdę”.
Sprawdź wszystkie produkty stomatologiczne dostępne w naszym
Dostęp ograniczony.
Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną prenumeratą lub subskrypcją.
Dlaczego warto się zarejestrować?
- zyskasz dostęp do artykułów otwartych publikowanych na łamach „TPS – Twój Przegląd Stomatologiczny”;
- zobaczysz część filmów zamieszczonych w dziale dentalVIDEO;
- będziesz na bieżąco z wszystkimi nowościami z branży stomatologicznej;
- możesz skorzystać z katalogu firm i porównywarki produktów,
- masz możliwość sprawdzenia kalendarium wydarzeń i relacji z imprez branżowych.
Logowanie
Mogą zainteresować Cię również
Ortodoncja w praktyce
Leczenie nasilonego zgryzu otwartego klasy II u pacjentki w wieku dojrzewania przy użyciu klejonego ekspandera Hyrax, miniimplantów IZC i techniki MEAW
Słowa kluczowe: zgryz otwarty, klasa II, zwężona szczęka Keywords: open bite, class II, narrow maxilla Streszczenie: Niniejsze doniesienie kazuistyczne opisuje udane leczenie pacjentki ze zwężoną szczęką i nasilonym zgryzem otwartym klasy II za po...
Łączne leczenie ortodontyczne i chirurgiczne ciężkiej wady zgryzu klasy III ze zgryzem krzyżowym przednim i tylnym
W niniejszej pracy kazuistycznej przedstawiono przypadek dorosłego pacjenta z ciężką szkieletową wadą zgryzu klasy III, z ewidentnym niedorozwojem szczęki i nadmiernie rozwiniętą żuchwą, co powodowało zgryz krzyżowy przedni i tylny, a także przesu...
Dwunastoletnia obserwacja po przeprowadzeniu laserowej frenektomii w fazie wczesnego uzębienia mieszanego. Opis przypadku
Słowa kluczowe: frenektomia, diastema, laser Keywords: frenectomy, diastema, laser Streszczenie: Wędzidełko wargi górnej jest jednym z wędzidełek jamy ustnej, zlokalizowanym po wewnętrznej stronie górnej wargi w linii środkowej. Diastema pośrodkow...