Personalizacja obsługi pacjenta w klinice lub gabinecie stomatologicznym – cz. I
Charakterystyczne dla pacjenta uległego zachowanie przejawia się z reguły w następujący sposób:
- ma problemy z wyrażeniem swoich oczekiwań lub swojego zdania na dany temat,
- jest bezradny w sytuacji wyboru,
- biernie podporządkowuje się w przypadku wyboru.
Sposoby postępowania:
- powitajmy go, wyrażając zainteresowanie i sympatię,
- utrzymajmy kontakt wzrokowy,
- okazujmy aprobatę, stosując określenia: „o tak”, „dziękuję”, „świetnie”, „popieram”, „bardzo dobrze”,
- jeśli taki pacjent wyraża niezadowolenie, kierujmy rozmową poprzez zadawanie pytań, zwróćmy jego uwagę na to, że chcemy się więcej dowiedzieć, gdyż sprawa, z którą przeszedł, jest dla nas bardzo ważna i chcemy być pomocni.
Pacjent agresywny, zwany też roszczeniowym
Roszczeniowy pacjent atakuje, ocenia i oskarża w sytuacji, gdy coś mu się nie spodoba. W jego wypowiedzi dominują: podniesiony ton, szybka, nerwowa gestykulacja, głowa zadarta ku górze. Charakteryzuje go tzw. podwójna moralność, uważa bowiem, że on ma wszelkie możliwe prawa, a osoba, z którą rozmawia, nie ma żadnych. Protekcjonalny ton, nieznoszący sprzeciwu, wyrażany przez takiego pacjenta może wzbudzać w lekarzu, który go leczy, lęk i niechęć do współpracy. Często stosuje uogólnienia, które deprecjonują stomatologa lub gabinet, klinikę np.: „Wymyśla pan różne zabiegi, żeby jak najwięcej zarobić”, „Taki nowoczesny gabinet, a w takim brzydkim budynku”. Taki pacjent wywyższa się i uważa za kogoś lepszego. Współpraca z nim może doprowadzić do:
- reagowania złością na jego agresję, a to nakręca spiralę agresji i eskaluje konflikt,
- powstrzymywania swojej złości,...
Dostęp ograniczony.
Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną prenumeratą lub subskrypcją.
Dlaczego warto się zarejestrować?
- zyskasz dostęp do artykułów otwartych publikowanych na łamach „TPS – Twój Przegląd Stomatologiczny”;
- zobaczysz część filmów zamieszczonych w dziale dentalVIDEO;
- będziesz na bieżąco z wszystkimi nowościami z branży stomatologicznej;
- możesz skorzystać z katalogu firm i porównywarki produktów,
- masz możliwość sprawdzenia kalendarium wydarzeń i relacji z imprez branżowych.
Logowanie
Mogą zainteresować Cię również
Ortodoncja w praktyce
Zastosowanie śruby wachlarzowej do szybkiej ekspansji podniebienia w odcinku przednim – opis przypadku
Zwężenie górnego łuku zębowego jest jednym z najczęstszych problemów, jakie lekarz ortodonta napotyka w swojej praktyce. Nieprawidłowość ta nierzadko dotyczy jedynie przedniego odcinka szczęki, przy zachowanej prawidłowej szerokości w zakresie zęb...
Łączne leczenie ortodontyczne i chirurgiczne ciężkiej wady zgryzu klasy III ze zgryzem krzyżowym przednim i tylnym
W niniejszej pracy kazuistycznej przedstawiono przypadek dorosłego pacjenta z ciężką szkieletową wadą zgryzu klasy III, z ewidentnym niedorozwojem szczęki i nadmiernie rozwiniętą żuchwą, co powodowało zgryz krzyżowy przedni i tylny, a także przesu...
60 lat innowacji w biomechanicznej chirurgii ortognatycznej: stan wiedzy i kierunki na przyszłość
Słowa kluczowe: chirurgia ortognatyczna, obustronna strzałkowa osteotomia żuchwy, chirurgia twarzoczaszki, staw skroniowo-żuchwowy, zaburzenia stawu skroniowo-żuchwowego Keywords: orthognathic surgery; bilateral sagittal split osteotomy; craniofac...