Większa liczba miejsc na studia lekarskie i stanowisko NIL
Reklama

Większa liczba miejsc na studia lekarskie i stanowisko NIL

Projekt Ministerstwa Zdrowia zakłada, że w roku akademickim 2024/5 będzie o 215 nowych miejsc więcej na kierunkach lekarskich i lekarsko-dentystycznych. Kierunki medyczne zostały otworzone na aż 9 uczelniach więcej.

STANOWISKO Nr 46/24/P-IX PREZYDIUM NACZELNEJ RADY LEKARSKIEJ z dnia 14 czerwca 2024 r. w sprawie projektu rozporządzenia Ministra Nauki zmieniającego rozporządzenie w sprawie standardów kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu lekarza, lekarza dentysty, farmaceuty, pielęgniarki, położnej, diagnosty laboratoryjnego, fizjoterapeuty i ratownika medycznego.

Prezydium Naczelnej Rady Lekarskiej po zapoznaniu się z projektem rozporządzenia Ministra Nauki zmieniającego rozporządzenie w sprawie standardów kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu lekarza, lekarza dentysty, farmaceuty, pielęgniarki, położnej, diagnosty laboratoryjnego, fizjoterapeuty i ratownika medycznego dostępnym na stronie Rządowego Centrum Legislacji pod adresem https://legislacja.gov.pl/projekt/12385750/katalog/13061858#13061858 zgłasza zastrzeżenia dotyczące przebiegu prac nad projektem rozporządzenia.

Po pierwsze, Ministerstwo Nauki nie przekazało Naczelnej Radzie lekarskiej informacji o opublikowaniu projektu rozporządzenia i możliwości wyrażania stanowiska co do jego treści, mimo że projekt rozporządzenia dotyczy standardów kształcenia w zawodach niezwykle istotnych dla systemu ochrony zdrowia w Polsce, a do tego w procesie kształcenia w tych zawodach biorą udział lekarze.

Po drugie, w uzasadnieniu do projektu rozporządzenia wskazano, że nad opracowaniem nowych standardów kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodów: pielęgniarki, położnej i ratownika medycznego pracowały eksperckie zespoły powoływane przez Ministra Zdrowia począwszy od 2022 r. Zastrzeżenia budzi więc fakt, że do prac w tych zespołach nie został zaproszony przedstawiciel samorządu lekarskiego, mimo że zmiany w standardach kształcenia będą obejmowały wiedzę i umiejętności, których nauczanie będzie wymagało współpracy ze środowiskiem lekarskim np. w obszarze badań kwalifikacyjnych do szczepień ochronnych, wykonywania badań elektrokardiograficznych czy – w przypadku standardu kształcenia ratowników medycznych – rozpoznawania pewnych znamion śmierci i stwierdzenia zgonu pacjenta.

Po trzecie, biorąc pod uwagę, że standardy kształcenia w tych zawodach medycznych są obszernymi dokumentami, opracowywanymi w Ministerstwie Nauki i Ministerstwie Zdrowia już od blisko dwóch lat, wyznaczenie krótszego niż 14-dniowy terminu na zgłoszenie uwag w ramach konsultacji publicznych uniemożliwia samorządowi lekarskiemu i zapewne także innym partnerom społecznym rzetelną weryfikację projektu i merytoryczny wkład w tworzenie dobrego prawa.

Źródło: nil.org.pl


Najnowszy numer „TPS – Twojego Przeglądu Stomatologicznego dostępny jest w naszym sklepie internetowym dlaspecjalistow.pl.

Zachęcamy do zakupu subskrypcji portalu oraz prenumeraty papierowej „TPS – Twojego Przeglądu Stomatologicznego” TUTAJ.

Reklama

Ortodoncja w praktyce

Prowadzę własną działalność

Reklama
Reklama
Reklama

Sklep

Profilaktyka i ergonomia stomatologiczna – wybrane zagadnienia

Profilaktyka i ergonomia stomatologiczna – wybrane zagadnienia

209,00

zł brutto

Kup teraz
Leczenie ortodontyczne wg filozofii MFS

Leczenie ortodontyczne wg filozofii MFS

750,00

zł brutto

Kup teraz
Zasady racjonalnej mechaniki

Zasady racjonalnej mechaniki

999,00

zł brutto

Kup teraz
Pacjent stomatologiczny w wieku rozwojowym

Pacjent stomatologiczny w wieku rozwojowym

249,00

zł brutto

Kup teraz
Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.