Zaburzenia ze spektrum autyzmu w ujęciu stomatologicznym – przegląd piśmiennictwa
Problemy psychologiczno-behawioralne
Nazwa autyzm pochodzi od greckiego słowa autós, co oznacza sam (5). Osoby autystyczne wydają się zamknięte w sobie i samotne. Charakterystyczna dla zaburzeń z ASD jest niewystarczająco rozwinięta teoria umysłu, co może być związane z uszkodzeniem neuronów lustrzanych (7). Teoria umysłu wywodzi się z psychologii poznawczej i oznacza zdolność przyporządkowywania stanów psychicznych drugiej osobie na podstawie obserwacji zachowania, mimiki, komunikatów niewerbalnych i werbalnych oraz oceny własnego stanu umysłu (4). Kształtuje się między 1. a 4. rokiem życia (3).
Osoby autystyczne mają problemy z budowaniem więzi z innymi ludźmi, wykazują wybiórcze i często obsesyjne zainteresowania, są mocno przywiązane do rutyny, której zakłócenie prowadzi niejednokrotnie do napadów agresji. Reaktywność psychoruchowa może być odpowiedzią na stres. Dzieci autystyczne wykształcają stereotypie ruchowe (np. trzepotanie rękami), mają tendencję do monologowania i echolalii. Ponadto mowa ciała i intonacja są nieprawidłowe, a zdolność do komunikacji pozawerbalnej jest ograniczona. Dzieci z spektrum autyzmu są naiwne, dosłownie odbierają wypowiedzi innych osób, dominują w nich lęk i postawa unikania. Nie oczekują one pocieszenia w przykrych sytuacjach, nie lubią głaskania i przytulania. Występuje również obniżona zdolność oceny rzeczywistości – sytuacje związane z leczeniem stomatologicznym odbierane są jako niejasne i zagrażające. Ironia, sarkazm, aluzje, gry słów, metafory są rozumiane dosłownie, co może być przyczyną stresu i nieporozumień. Dzieci autystyczne mają dobrą pamięć wzrokową, występuje przewaga myślenia ...
Dostęp ograniczony.
Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną prenumeratą lub subskrypcją.
Dlaczego warto się zarejestrować?
- zyskasz dostęp do artykułów otwartych publikowanych na łamach „TPS – Twój Przegląd Stomatologiczny”;
- zobaczysz część filmów zamieszczonych w dziale dentalVIDEO;
- będziesz na bieżąco z wszystkimi nowościami z branży stomatologicznej;
- możesz skorzystać z katalogu firm i porównywarki produktów,
- masz możliwość sprawdzenia kalendarium wydarzeń i relacji z imprez branżowych.
Logowanie
Mogą zainteresować Cię również
Ortodoncja w praktyce
Leczenie nasilonego zgryzu otwartego klasy II u pacjentki w wieku dojrzewania przy użyciu klejonego ekspandera Hyrax, miniimplantów IZC i techniki MEAW
Słowa kluczowe: zgryz otwarty, klasa II, zwężona szczęka Keywords: open bite, class II, narrow maxilla Streszczenie: Niniejsze doniesienie kazuistyczne opisuje udane leczenie pacjentki ze zwężoną szczęką i nasilonym zgryzem otwartym klasy II za po...
Łączne leczenie ortodontyczne i chirurgiczne ciężkiej wady zgryzu klasy III ze zgryzem krzyżowym przednim i tylnym
W niniejszej pracy kazuistycznej przedstawiono przypadek dorosłego pacjenta z ciężką szkieletową wadą zgryzu klasy III, z ewidentnym niedorozwojem szczęki i nadmiernie rozwiniętą żuchwą, co powodowało zgryz krzyżowy przedni i tylny, a także przesu...
Dwunastoletnia obserwacja po przeprowadzeniu laserowej frenektomii w fazie wczesnego uzębienia mieszanego. Opis przypadku
Słowa kluczowe: frenektomia, diastema, laser Keywords: frenectomy, diastema, laser Streszczenie: Wędzidełko wargi górnej jest jednym z wędzidełek jamy ustnej, zlokalizowanym po wewnętrznej stronie górnej wargi w linii środkowej. Diastema pośrodkow...