Wirtualna rzeczywistość i haptics w nauczaniu stomatologii
Gdy w trakcie opracowywania ubytku lub szlifowania zęba strepanujemy jego komorę, zobaczymy krew. Haptics znalazła też zastosowanie w urządzeniu o nazwie HapTEL, które powstało na Kings College w Londynie przy współpracy z University of Reading i Birmingham City University (9). Podstawowa różnica na korzyść w stosunku do opisanego powyżej Simodontu polega na tym, że specjalne panele na krawędziach okularów i kamera, która rejestruje zmianę pozycji naszej głowy, sprawiają, że wirtualny obraz szczęki może się poruszać względem pozycji naszej głowy. Stwarza to możliwość oglądania zębów pod różnym kątem, tak jak w codziennej praktyce. Poza tym istnieje możliwość nagrywania krótkich filmów z naszych ćwiczeń i późniejszego ich odtwarzania. Pozwala to na krytyczną ocenę naszego postępowania i wyciągnięcie wniosków na przyszłość (10). W tym urządzeniu nie ma możliwości preparacji zębów pod korony, gdyż w oprogramowaniu nie ma opcji selekcji odpowiednich wierteł. Poza tym ogólna zasada funkcjonowania jest bardzo zbliżona. Obecnie zajęcia przedkliniczne dla studentów pierwszego roku stomatologii King’s Collage w Londynie (ponad 140 osób) prowadzone są przy pomocy tych urządzeń. A od połowy drugiego roku zaczynają oni zajęcia kliniczne z pacjentami pod kontrolą wykładowców (11).
Podsumowanie
Wirtualna rzeczywistość i haptics na pewno nigdy nie zastąpią rzeczywistej interakcji z pacjentem w czasie leczenia. Jednak zastosowanie nowoczesnych technologii w przedklinicznym nauczaniu studentów stomatologii poprawia bezpieczeństwo przyszłych pacjentów, a także poprawia komfort pracy studentów, gdyż szybciej wdrażają się oni w wykonywane przez siebie zabiegi i wykonują je z większą pewnością i efektywnością.
Sprawdź wszystkie produkty stomatologiczne dostępne w naszym
Dostęp ograniczony.
Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną prenumeratą lub subskrypcją.
Dlaczego warto się zarejestrować?
- zyskasz dostęp do artykułów otwartych publikowanych na łamach „TPS – Twój Przegląd Stomatologiczny”;
- zobaczysz część filmów zamieszczonych w dziale dentalVIDEO;
- będziesz na bieżąco z wszystkimi nowościami z branży stomatologicznej;
- możesz skorzystać z katalogu firm i porównywarki produktów,
- masz możliwość sprawdzenia kalendarium wydarzeń i relacji z imprez branżowych.
Logowanie
Mogą zainteresować Cię również
Ortodoncja w praktyce
Leczenie nasilonego zgryzu otwartego klasy II u pacjentki w wieku dojrzewania przy użyciu klejonego ekspandera Hyrax, miniimplantów IZC i techniki MEAW
Słowa kluczowe: zgryz otwarty, klasa II, zwężona szczęka Keywords: open bite, class II, narrow maxilla Streszczenie: Niniejsze doniesienie kazuistyczne opisuje udane leczenie pacjentki ze zwężoną szczęką i nasilonym zgryzem otwartym klasy II za po...
Łączne leczenie ortodontyczne i chirurgiczne ciężkiej wady zgryzu klasy III ze zgryzem krzyżowym przednim i tylnym
W niniejszej pracy kazuistycznej przedstawiono przypadek dorosłego pacjenta z ciężką szkieletową wadą zgryzu klasy III, z ewidentnym niedorozwojem szczęki i nadmiernie rozwiniętą żuchwą, co powodowało zgryz krzyżowy przedni i tylny, a także przesu...
Dwunastoletnia obserwacja po przeprowadzeniu laserowej frenektomii w fazie wczesnego uzębienia mieszanego. Opis przypadku
Słowa kluczowe: frenektomia, diastema, laser Keywords: frenectomy, diastema, laser Streszczenie: Wędzidełko wargi górnej jest jednym z wędzidełek jamy ustnej, zlokalizowanym po wewnętrznej stronie górnej wargi w linii środkowej. Diastema pośrodkow...