Leczenie stomatologiczne dzieci z autyzmem
Okres niemowlęcy i wczesnodziecięcy
W obrazie klinicznym zaburzeń autystycznych w okresie niemowlęcym i wczesnodziecięcym w zakresie interakcji społecznych pojawiają się problemy w relacji z matka. Niemowlę nie nawiązuje kontaktu wzrokowego, nie skupia wzroku na jej twarzy, błądzi wzrokiem w przestrzeni, ma tzw. puste spojrzenie lub nieobecny wzrok. Dziecko wykazuje niechęć wobec kontaktu fizycznego z matka. Kluczowym objawem jest brak wspólnie podzielanej uwagi, tzn. dziecko nie potrafi monitorować przedmiotu lub sytuacji, które wzbudziły zainteresowanie osoby dorosłej. Zdolność ta jest ważna dla umiejętności uczenia się, naśladowania czy komunikowania się, związana jest tez z rozwojem mowy. Dzieci z autyzmem nie potrafi a wskazywać palcem przedmiotów, które wzbudziły ich zainteresowanie. Występują zaburzenia w rozwoju mowy – brak gaworzenia, gaworzenie monotonne. Niektóre dzieci opanowują najbardziej podstawowe słownictwo, jednak około drugiego roku życia następuje regres. Nawet jeśli dziecko rozwija mowę, to nie służy ona komunikacji. Mowa ma charakter echolalii (powtarzanie usłyszanych słów, sylab), może być monotonna, pozbawiona intonacji, czasem występuje mowa śpiewana. Część dzieci nie rozumie znaczenia wypowiadanych słów. Dzieci bawią się samotnie, w ubogie, rutynowe, stereotypowe zabawy, w których ujawnia się brak pomysłowości, wyobraźni i pozorowania. Zabawy polegają na ustawianiu rzeczy w szeregi, sterty, wzorki, spłukiwaniu toalety, włączaniu i wyłączaniu światła, zamykaniu i otwieraniu drzwi, wpatrywaniu się w wirujący bęben pralki lub wskazówki zegara.
Daje się zauważyć bardzo duża niechęć przed zmiana rutyny i modyfikacjami w otaczającym środowisku, np. chodzenie na spacer ciągle ta sama trasa, układanie ubrań w ten sam sposób. Dzieci nalegają na zachowanie rytuałów, wykazują opór przed podejmowaniem...
Dostęp ograniczony.
Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną prenumeratą lub subskrypcją.
Dlaczego warto się zarejestrować?
- zyskasz dostęp do artykułów otwartych publikowanych na łamach „TPS – Twój Przegląd Stomatologiczny”;
- zobaczysz część filmów zamieszczonych w dziale dentalVIDEO;
- będziesz na bieżąco z wszystkimi nowościami z branży stomatologicznej;
- możesz skorzystać z katalogu firm i porównywarki produktów,
- masz możliwość sprawdzenia kalendarium wydarzeń i relacji z imprez branżowych.
Logowanie
Mogą zainteresować Cię również
Ortodoncja w praktyce
Leczenie nasilonego zgryzu otwartego klasy II u pacjentki w wieku dojrzewania przy użyciu klejonego ekspandera Hyrax, miniimplantów IZC i techniki MEAW
Słowa kluczowe: zgryz otwarty, klasa II, zwężona szczęka Keywords: open bite, class II, narrow maxilla Streszczenie: Niniejsze doniesienie kazuistyczne opisuje udane leczenie pacjentki ze zwężoną szczęką i nasilonym zgryzem otwartym klasy II za po...
Łączne leczenie ortodontyczne i chirurgiczne ciężkiej wady zgryzu klasy III ze zgryzem krzyżowym przednim i tylnym
W niniejszej pracy kazuistycznej przedstawiono przypadek dorosłego pacjenta z ciężką szkieletową wadą zgryzu klasy III, z ewidentnym niedorozwojem szczęki i nadmiernie rozwiniętą żuchwą, co powodowało zgryz krzyżowy przedni i tylny, a także przesu...
Dwunastoletnia obserwacja po przeprowadzeniu laserowej frenektomii w fazie wczesnego uzębienia mieszanego. Opis przypadku
Słowa kluczowe: frenektomia, diastema, laser Keywords: frenectomy, diastema, laser Streszczenie: Wędzidełko wargi górnej jest jednym z wędzidełek jamy ustnej, zlokalizowanym po wewnętrznej stronie górnej wargi w linii środkowej. Diastema pośrodkow...