Leczenie stomatologiczne dzieci z autyzmem
Nie należy w wypowiedziach stosować aluzji czy mówić sarkastycznie. Jeśli używamy metafor, musimy je wyjaśnić w prostych słowach. Wyrażenia idiomatyczne, gra słów czy podwójne znaczenia są dla tych pacjentów na ogół niezrozumiałe. Podczas rozmowy lekarz powinien wykazywać się ciepłem, cierpliwością i zrozumieniem. Ważne jest przekazywanie tylko najistotniejszych kwestii – nadmiar informacji uniemożliwia prawidłowe odebranie i zrozumienie przekazu. Robienie przerw miedzy zdaniami pozwala dziecku na przetworzenie informacji, a także na zareagowanie. Nawet jeśli rodzic jest w gabinecie, wszelkie prośby czy komentarze należy kierować bezpośrednio do pacjenta, zwracając się do niego po imieniu, często powtarzając instrukcje ze względu na upośledzoną pamięć krótkotrwała (7).
Przy dzieciach z nadwrażliwością słuchowa należy modulować głośność mówienia, podnosimy głos jedynie, by przyciągnąć uwagę dziecka. Mówimy głosem spokojnym, wręcz kojącym. Należy unikać kontaktu fizycznego z dzieckiem (obejmowanie, przytulanie, głaskanie), gdyż jest to dla niego nieprzyjemne. Dziecko na tego rodzaju kontakt może reagować w sposób dla nas niezrozumiały, np. może zacząć potrząsać ramionami, zacząć bujać się, kołysać lub krzyczeć. Osoby pracujące z dziećmi autystycznymi muszą być przygotowane na występowanie destrukcyjnych zaburzeń zachowania. Płacz, krzyk, napady złości mogą być odpowiedzią na strach lub ból. Większość autystycznych dzieci ma problem z komunikacja werbalna, dlatego tez swoje emocje wyrażają w ten sposób. Nie jest wskazana zbytnia poufałość, jednak partnerskie traktowanie sprzyja budowaniu dobrej relacji. Błędem jest oszukiwanie pacjenta, ze nic nie będzie bolało, jeśli równocześnie zadaje mu się ból. Odzyskanie zaufania po takim przeżyciu jest bardzo trudne lub wręcz niemożliwe (10).
Percepcja bólu
Dostęp ograniczony.
Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną prenumeratą lub subskrypcją.
Dlaczego warto się zarejestrować?
- zyskasz dostęp do artykułów otwartych publikowanych na łamach „TPS – Twój Przegląd Stomatologiczny”;
- zobaczysz część filmów zamieszczonych w dziale dentalVIDEO;
- będziesz na bieżąco z wszystkimi nowościami z branży stomatologicznej;
- możesz skorzystać z katalogu firm i porównywarki produktów,
- masz możliwość sprawdzenia kalendarium wydarzeń i relacji z imprez branżowych.
Logowanie
Mogą zainteresować Cię również
Ortodoncja w praktyce
Leczenie nasilonego zgryzu otwartego klasy II u pacjentki w wieku dojrzewania przy użyciu klejonego ekspandera Hyrax, miniimplantów IZC i techniki MEAW
Słowa kluczowe: zgryz otwarty, klasa II, zwężona szczęka Keywords: open bite, class II, narrow maxilla Streszczenie: Niniejsze doniesienie kazuistyczne opisuje udane leczenie pacjentki ze zwężoną szczęką i nasilonym zgryzem otwartym klasy II za po...
Łączne leczenie ortodontyczne i chirurgiczne ciężkiej wady zgryzu klasy III ze zgryzem krzyżowym przednim i tylnym
W niniejszej pracy kazuistycznej przedstawiono przypadek dorosłego pacjenta z ciężką szkieletową wadą zgryzu klasy III, z ewidentnym niedorozwojem szczęki i nadmiernie rozwiniętą żuchwą, co powodowało zgryz krzyżowy przedni i tylny, a także przesu...
Dwunastoletnia obserwacja po przeprowadzeniu laserowej frenektomii w fazie wczesnego uzębienia mieszanego. Opis przypadku
Słowa kluczowe: frenektomia, diastema, laser Keywords: frenectomy, diastema, laser Streszczenie: Wędzidełko wargi górnej jest jednym z wędzidełek jamy ustnej, zlokalizowanym po wewnętrznej stronie górnej wargi w linii środkowej. Diastema pośrodkow...