Porównanie pewności siebie studentów stomatologii w przeprowadzaniu nieskomplikowanego leczenia protetycznego po zakończeniu zajęć w stymulowanych warunkach klinicznych, na sztucznych zębach głów fantomowych oraz zajęć z pacjentami w klinice
Nauka o protetyce stomatologicznej jest zadaniem niełatwym, wymagającym dużo zaangażowania i poświęcenia ze strony ucznia i nauczyciela. Edukacja protetyczna ma na celu przygotowanie studenta do samodzielnej pracy w gabinecie stomatologicznym, nabycie doświadczenia, zdolności do podejmowania decyzji, przeprowadzania oraz przewidywania skutków leczenia, jak i radzenia sobie z ewentualnymi powikłaniami. Kompetencja młodego lekarza opiera się na zdolności do samodzielnego funkcjonowania w praktyce stomatologicznej i składa się z odpowiedniego podparcia wiedzą, profesjonalnej postawy oraz rzetelnego, samodzielnego przeprowadzania procedur (2). W ciągu pięciu lat trwania studiów stomatologicznych studenci odbywają trzy lata nauki protetyki. W tym czasie przygotowują się teoretycznie, nabywają swoje umiejętności praktyczne na fantomach, a następnie przyjmują pacjentów w klinice. Celem nauk przedklinicznych i klinicznych jest między innymi nabycie wiedzy i umiejętności z zakresu: wykonywania koron i mostów protetycznych, koron ochronnych, licówek, wkładów korzeniowo-koronowych, rozważanych w kontekście niniejszej pracy jako przeprowadzanie nieskomplikowanego protetycznego leczenia. Podczas zajęć przedklinicznych studenci mają do dyspozycji głowy fantomowe z zębami, na których wykonują procedury. Jest to ważny etap przygotowania, to czas, w którym studenci popełniają najwięcej błędów, wykonują pewne procedury po raz pierwszy. W kolejnym etapie, podczas zajęć z pacjentami pod nadzorem lekarza prowadzącego ćwiczenia, studenci przyjmują pacjentów, wykonując proste leczenie protetyczne, które uprzednio przećwiczyli na głowach fantomowych. W związku z trudnościami napotykanymi podczas leczenia protetycznego niejednokrotnie studenci zgłaszają brak wiary w swoje umiejętności i zdolności do przeprowadzenia samodzielnego leczenia. Po przebadaniu prawie 494 studentów z Uniwersytetu w Pensylwanii okazało się, że zaledwie 3,4% osób zainteresowa...
Dostęp ograniczony.
Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną prenumeratą lub subskrypcją.
Dlaczego warto się zarejestrować?
- zyskasz dostęp do artykułów otwartych publikowanych na łamach „TPS – Twój Przegląd Stomatologiczny”;
- zobaczysz część filmów zamieszczonych w dziale dentalVIDEO;
- będziesz na bieżąco z wszystkimi nowościami z branży stomatologicznej;
- możesz skorzystać z katalogu firm i porównywarki produktów,
- masz możliwość sprawdzenia kalendarium wydarzeń i relacji z imprez branżowych.
Logowanie
Mogą zainteresować Cię również
Ortodoncja w praktyce
Leczenie nasilonego zgryzu otwartego klasy II u pacjentki w wieku dojrzewania przy użyciu klejonego ekspandera Hyrax, miniimplantów IZC i techniki MEAW
Słowa kluczowe: zgryz otwarty, klasa II, zwężona szczęka Keywords: open bite, class II, narrow maxilla Streszczenie: Niniejsze doniesienie kazuistyczne opisuje udane leczenie pacjentki ze zwężoną szczęką i nasilonym zgryzem otwartym klasy II za po...
Łączne leczenie ortodontyczne i chirurgiczne ciężkiej wady zgryzu klasy III ze zgryzem krzyżowym przednim i tylnym
W niniejszej pracy kazuistycznej przedstawiono przypadek dorosłego pacjenta z ciężką szkieletową wadą zgryzu klasy III, z ewidentnym niedorozwojem szczęki i nadmiernie rozwiniętą żuchwą, co powodowało zgryz krzyżowy przedni i tylny, a także przesu...
Dwunastoletnia obserwacja po przeprowadzeniu laserowej frenektomii w fazie wczesnego uzębienia mieszanego. Opis przypadku
Słowa kluczowe: frenektomia, diastema, laser Keywords: frenectomy, diastema, laser Streszczenie: Wędzidełko wargi górnej jest jednym z wędzidełek jamy ustnej, zlokalizowanym po wewnętrznej stronie górnej wargi w linii środkowej. Diastema pośrodkow...