Profesor Bogna Pogorzelska-Stronczak: Tworząc historię
A czy ta praca dydaktyczna była tak samo istotna jak ta kliniczna? Czy któryś z tych aspektów swojej pracy lubiła Pani Profesor bardziej?
Oba aspekty były tak samo istotne. Każdy z nich uprawiałam z zaangażowaniem. To nie było tak, że stałam jak mentor nad tym biednym pocącym się studentem, który nie mógł sobie poradzić – pomogłam mu zarówno w gabinecie dziekana, jak i na sali klinicznej czy wykładowej. Lubiłam to.
Studenci i młodzi lekarze dentyści korzystają z Pani wieloletnich doświadczeń zebranych w licznych publikacjach i podręcznikach. Pani wkład w rozwój chirurgii stomatologicznej i szczękowo-twarzowej jest znaczny. Jakie wartości należy przekazywać młodym adeptom stomatologii i medycyny?
Będzie to chyba problem związany z zakresem zabiegów chirurgicznych czy ich rodzajem, które praktycznie można wykonać w warunkach ambulatoryjnych. Kiedyś wydawało się, że jest to niemożliwe, a jednak. Tylko przy odpowiednim przygotowaniu pacjenta czy farmakologicznym, czy informacyjnym, potem odpowiedniej kontroli poopracyjnej, pacjent ma pewność, że zostanie wyleczony i odpowiednio obsłużony. Chyba że badania konsultacyjne wskazują, że kwalifikowałby się do leczenia w warunkach szpitalnych, wtedy zosta- nie on przekazany dalej. W tej chwili chirurgia stomatologiczna stała się specjalnością dostępną praktycznie wszystkim i rozgraniczającą potrzeby leczenia ambulatoryjnego i szpitalnego.
Ważne jest również uświadomienie studentowi, że to nie jest praca dla pieniędzy. Przykrą rzeczą jest widzenie w tych wykonywanych czynnościach przede wszystkim dochodów materialnych. W moim odczuciu wszystko, co wiąże się z leczeniem człowieka, czyli z medycyną, wymaga poświęcenia i powołania. Czy to będzie medycyna o sp...
Dostęp ograniczony.
Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną prenumeratą lub subskrypcją.
Dlaczego warto się zarejestrować?
- zyskasz dostęp do artykułów otwartych publikowanych na łamach „TPS – Twój Przegląd Stomatologiczny”;
- zobaczysz część filmów zamieszczonych w dziale dentalVIDEO;
- będziesz na bieżąco z wszystkimi nowościami z branży stomatologicznej;
- możesz skorzystać z katalogu firm i porównywarki produktów,
- masz możliwość sprawdzenia kalendarium wydarzeń i relacji z imprez branżowych.
Logowanie
Mogą zainteresować Cię również
Ortodoncja w praktyce
Leczenie nasilonego zgryzu otwartego klasy II u pacjentki w wieku dojrzewania przy użyciu klejonego ekspandera Hyrax, miniimplantów IZC i techniki MEAW
Słowa kluczowe: zgryz otwarty, klasa II, zwężona szczęka Keywords: open bite, class II, narrow maxilla Streszczenie: Niniejsze doniesienie kazuistyczne opisuje udane leczenie pacjentki ze zwężoną szczęką i nasilonym zgryzem otwartym klasy II za po...
Łączne leczenie ortodontyczne i chirurgiczne ciężkiej wady zgryzu klasy III ze zgryzem krzyżowym przednim i tylnym
W niniejszej pracy kazuistycznej przedstawiono przypadek dorosłego pacjenta z ciężką szkieletową wadą zgryzu klasy III, z ewidentnym niedorozwojem szczęki i nadmiernie rozwiniętą żuchwą, co powodowało zgryz krzyżowy przedni i tylny, a także przesu...
Dwunastoletnia obserwacja po przeprowadzeniu laserowej frenektomii w fazie wczesnego uzębienia mieszanego. Opis przypadku
Słowa kluczowe: frenektomia, diastema, laser Keywords: frenectomy, diastema, laser Streszczenie: Wędzidełko wargi górnej jest jednym z wędzidełek jamy ustnej, zlokalizowanym po wewnętrznej stronie górnej wargi w linii środkowej. Diastema pośrodkow...