Protezy ruchome dziecięce: wskazania, przeciwwskazania, zalety i ograniczenia stosowania
Rozważając proces rozwoju układu stomatognatycznego, należy brać pod uwagę dynamikę jego wzrostu, która jest różna w poszczególnych okresach życia. Najczęściej stosowanym podziałem etapów rozwoju układu stomatognatycznego jest klasyfikacja zaproponowana przez Carrela i Chialastriego (5), którzy wyróżniają trzy klasy (A, B, C) uzależnione od wieku pacjenta oraz sposobu postępowania w przypadku braków zębowych. Do klasy A zaliczono pacjentów od okresu niemowlęcego do 6. roku życia, do klasy B − pacjentów pomiędzy 6. a 12. rokiem życia, a do klasy C − pomiędzy 12. a 18. rokiem życia.
Rehabilitacja protetyczna, polegająca na rekonstrukcji brakujących zębów, może zostać podjęta w klasie A dopiero po ukończonym trzecim roku życia, gdyż wcześniej obserwuje się największą dynamikę wzrostu szczęki i żuchwy. Pacjent powinien zgłaszać się do okresowej kontroli raz na trzy miesiące, a w przypadku stwierdzonej przebudowy podłoża kostnego należy wymienić uzupełnienia protetyczne (4).
Przyczyny występowania braków zębowych
Przyczyny występowania braków zębowych u młodocianych pacjentów mogą być wrodzone lub nabyte. Wśród nabytych, najczęściej występujących przyczyn możemy wyróżnić hipodoncję (brak jednego lub kilku zębów), oligodoncję (brak sześciu lub więcej zębów), rozszczepy wargi i/lub podniebienia oraz dysplazję ektodermalną. Jednak przyczyny, które przeważnie powodują braki zębowe u młodych pacjentów, są nabyte, związane z próchnicą oraz urazami.
Celem leczenia w wieku rozwojowym jest przede wszystkim poprawa estetyki, funkcji żucia i mowy oraz samopoczucia pacjenta i uzyskanie akceptacji w grupie rówieśniczej. Odbudowa braków zębowych zapobiega także przemieszczeniom pozostałych zębów, powstawaniu zaburzeń okl...
Dostęp ograniczony.
Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną subskrypcją.
Dlaczego warto się zarejestrować?
- zyskasz dostęp do artykułów otwartych publikowanych na łamach „TPS – Twój Przegląd Stomatologiczny”;
- zobaczysz część filmów zamieszczonych w dziale dentalVIDEO;
- będziesz na bieżąco z wszystkimi nowościami z branży stomatologicznej;
- możesz skorzystać z katalogu firm i porównywarki produktów,
- masz możliwość sprawdzenia kalendarium wydarzeń i relacji z imprez branżowych.
Logowanie
Mogą zainteresować Cię również
Ortodoncja w praktyce
Leczenie nasilonego zgryzu otwartego klasy II u pacjentki w wieku dojrzewania przy użyciu klejonego ekspandera Hyrax, miniimplantów IZC i techniki MEAW
Słowa kluczowe: zgryz otwarty, klasa II, zwężona szczęka Keywords: open bite, class II, narrow maxilla Streszczenie: Niniejsze doniesienie kazuistyczne opisuje udane leczenie pacjentki ze zwężoną szczęką i nasilonym zgryzem otwartym klasy II za po...
Łączne leczenie ortodontyczne i chirurgiczne ciężkiej wady zgryzu klasy III ze zgryzem krzyżowym przednim i tylnym
W niniejszej pracy kazuistycznej przedstawiono przypadek dorosłego pacjenta z ciężką szkieletową wadą zgryzu klasy III, z ewidentnym niedorozwojem szczęki i nadmiernie rozwiniętą żuchwą, co powodowało zgryz krzyżowy przedni i tylny, a także przesu...
Dwunastoletnia obserwacja po przeprowadzeniu laserowej frenektomii w fazie wczesnego uzębienia mieszanego. Opis przypadku
Słowa kluczowe: frenektomia, diastema, laser Keywords: frenectomy, diastema, laser Streszczenie: Wędzidełko wargi górnej jest jednym z wędzidełek jamy ustnej, zlokalizowanym po wewnętrznej stronie górnej wargi w linii środkowej. Diastema pośrodkow...