Zasady prawidłowego funkcjonowania stomatologicznego zespołu medycznego z uwzględnieniem roli wykwalifikowanego personalu średniego
Praca z dzieckiem jest szczególnie znaczącym polem walki z lękiem przed kontaktem z dentystą. Niepokój dentystyczny jest silnie uwarunkowany nabytymi, wyuczonymi reakcjami lękowymi powstającymi pod wpływem środowiska (lęk matki, inne dzieci w przedszkolu) i uprzednich przeżyć. Zespół medyczny powinien umieć zmniejszyć lęk u swojego podopiecznego, docierając do źródeł jego powstania, co z pewnością w przyszłości pozwoli usprawnić interakcje lekarz – dziecko i w konsekwencji wpłynie na efektywność leczenia. Organizm dziecięcy szybciej i intensywniej reaguje na czynniki uszkadzające i stresory psychiczne niż dorosły, czego wynikiem może być występujący w dorosłym życiu nieopanowany lęk przed kontaktem z dentystą. Niezwykle istotna wydaje się więc konieczność niwelowania strachu u najmłodszych pacjentów. Najtrudniejsza sytuacja ma miejsce wtedy, gdy dziecko trafiające pod naszą opiekę jest już obarczone strachem. Należy wtedy rozładować przykre doświadczenia emocjonalne, wyeliminować uczucie strachu przed bólem, wzbudzić zaufanie, wytworzyć lub utrwalić pozytywną motywację do leczenia. Działania te powinny następować niespiesznie i wymagają zaangażowania całego zespołu medycznego oraz współpracy ze strony rodziców/opiekunów małego pacjenta. Obowiązkiem dorosłych jest zaprzestanie (wcale nierzadkiej!) metody straszenia dziecka wizytą u dentysty i nieprzekazywanie dziecku własnego lęku.
Zespół medyczny natomiast powinien zastosować wszystkie dostępne metody psychoterapii, czyli leczniczego oddziaływania zmierzającego do załagodzenia, zniwelowania lub skorygowania zaburzeń procesów psychicznych i somatycznych, zaburzeń w zachowaniu i strukturze osobowości, poprzez wszystkie opisane relacje interpersonalne, poczynając od słowa, poprzez zachowania pozawerbalne, aż do słuchania.
Nie ma dotychczas opracowanej naukowo w pełni skutecznej metody ...
Dostęp ograniczony.
Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną prenumeratą lub subskrypcją.
Dlaczego warto się zarejestrować?
- zyskasz dostęp do artykułów otwartych publikowanych na łamach „TPS – Twój Przegląd Stomatologiczny”;
- zobaczysz część filmów zamieszczonych w dziale dentalVIDEO;
- będziesz na bieżąco z wszystkimi nowościami z branży stomatologicznej;
- możesz skorzystać z katalogu firm i porównywarki produktów,
- masz możliwość sprawdzenia kalendarium wydarzeń i relacji z imprez branżowych.
Logowanie
Mogą zainteresować Cię również
Ortodoncja w praktyce
Leczenie nasilonego zgryzu otwartego klasy II u pacjentki w wieku dojrzewania przy użyciu klejonego ekspandera Hyrax, miniimplantów IZC i techniki MEAW
Słowa kluczowe: zgryz otwarty, klasa II, zwężona szczęka Keywords: open bite, class II, narrow maxilla Streszczenie: Niniejsze doniesienie kazuistyczne opisuje udane leczenie pacjentki ze zwężoną szczęką i nasilonym zgryzem otwartym klasy II za po...
Łączne leczenie ortodontyczne i chirurgiczne ciężkiej wady zgryzu klasy III ze zgryzem krzyżowym przednim i tylnym
W niniejszej pracy kazuistycznej przedstawiono przypadek dorosłego pacjenta z ciężką szkieletową wadą zgryzu klasy III, z ewidentnym niedorozwojem szczęki i nadmiernie rozwiniętą żuchwą, co powodowało zgryz krzyżowy przedni i tylny, a także przesu...
Dwunastoletnia obserwacja po przeprowadzeniu laserowej frenektomii w fazie wczesnego uzębienia mieszanego. Opis przypadku
Słowa kluczowe: frenektomia, diastema, laser Keywords: frenectomy, diastema, laser Streszczenie: Wędzidełko wargi górnej jest jednym z wędzidełek jamy ustnej, zlokalizowanym po wewnętrznej stronie górnej wargi w linii środkowej. Diastema pośrodkow...