Kształcenie przeddyplomowe i ustawiczne - dentalmaster.pl
Reklama

Panel dyskusyjny podczas VI Kongresu Stomatologii. Część 1. Kształcenie przeddyplomowe i ustawiczne

Za nami kolejna, już szósta edycja Kongresu Stomatologii pod patronatem Polskiego Towarzystwa Stomatologicznego. Wydarzenie to, towarzyszące targom Warsaw Dental Medica Show, było jeszcze jedną okazją do zdobywania wiedzy na najwyższym poziomie, czemu służyła seria wykładów prowadzonych przez autorytety krajowej i zagranicznej stomatologii, a także do dyskusji na temat potrzeb i wyzwań, przed którymi stoi polska stomatologia.

Nie zawiedli się ci z uczestników Kongresu, którzy w sobotnie przedpołudnie (9 września) wzięli udział w panelu dyskusyjnym pt. „Kompetencje w leczeniu pacjentów stomatologicznych przez lekarzy dentystów bez i ze specjalizacją”. W dyskusji wzięli udział m.in. przedstawiciele towarzystw naukowych, izb lekarskich, Ministerstwa Zdrowia, Centrum Medycznego Kształcenia Podyplomowego oraz konsultanci krajowi specjalności stomatologicznych.

Rozpoczynając debatę, pełniący funkcję moderatora prof. Tomasz Konopka powiedział: – Dyskusja o kształceniu stomatologicznym przypomina szachownicę, na której ustawione są figury: uczelnie, Ministerstwo Zdrowia, wieżami są izby lekarskie i towarzystwa stomatologiczne, CMKP, a w pierwszej linii coraz więcej podmiotów chce wejść w kształcenie stomatologiczne: firmy prywatne i lekarze, którzy chcą się dzielić swoją wiedzą. Jest to pole dynamicznie zmieniające się, zachodzi tam wiele interakcji.

Dyskusję rozpoczęto od omówienia szkolenia przeddyplomowego, które w nowym roku akademickim zapewnia 1338 miejsc na pięcioletnich studiach prowadzonych na 10 uniwersytetach medycznych. Prof. Tomasz Konopka powiedział: – Bardzo ważną rzeczą są standardy kształcenia, ponieważ one zapisują zarówno wiedzę, jak i umiejętności, które nabywa absolwent szkoły dentystycznej, i który następnie staje się lekarzem ogólnie praktykującym. Te standardy kreują nie tylko wiedzę teoretyczną, ale przede wszystkim mamy tam zapisane standardy praktyczne. Na stomatologii mamy w tej chwili 76 zapisów dotyczących praktycznych działań stomatologa – jest to prawie o 30 więcej niż na kierunku lekarskim. Dlatego nasze studia są bardzo upraktycznione – realizujemy bardzo dużo godzin w kontakcie z pacjentem.

W odniesieniu do profilu nauczania w polskiej stomatologii oraz stopnia jej upraktycznienia głos zabrał lek. dent. Witold Świenc, prezydent PTSS. – Uważam, że wiedza praktyczna i liczba pacjentów, których obecnie przyjmujemy, jest wystarczająca i dotyczy to każdej katedry na mojej uczelni, a jestem absolwentem Uniwersytetu Medycznego we Wrocławiu. Co zmieniłbym jako absolwent, to rozwijanie przedmiotu, którym jest stomatologia zintegrowana i położenie większego nacisku na holistyczne prowadzenie pacjenta. Dr Świenc potwierdził też słuszność odbywania stażu przeddyplomowego, który pozwala młodemu lekarzowi nabywać umiejętności praktyczne pod okiem doświadczonego lekarza, opiekuna stażu.

Włączając się do dyskusji na temat szkolenia przeddyplomowego, prof. Marzena Dominiak oceniła: – Myślę, że jest to dobry kierunek, by poszczególne uniwersytety medyczne cechowały się pewną odmiennością, konkurencyjnością, ponieważ wtedy możemy czymś się wyróżnić. Wiem, że np. Białystok jest bardzo mocny, jeśli chodzi o stomatologię cyfrową, we Wrocławiu jest laseroterapia, a w Lublinie radiologia stomatologiczna. Dlatego przy takiej różnorodności student może wybrać to, co będzie go w przyszłości interesowało.

Drugiem wątkiem dyskusji była kwestia kształcenia lekarzy dentystów ogólnie praktykujących. Jak poinformował prof. Tomasz Konopka, przy 44,5 tys. dentystów posiadających PWZ, zawód ten uprawia obecnie nieco ponad 40,1 tys. osób. W porównaniu do liczby mieszkańców daje to wynik lepszy niż w większości państw Europy, także zachodniej. W związku z tym prof. Tomasz Konopka skonstatował, że nie ma obecnie konieczności zwiększania naboru na studia stomatologiczne.

Dr Paweł Barucha z NRL wyraził przekonanie, że lekarze ogólnie praktykujący, którzy chcą się specjalizować, powinni mieć taką możliwość. – Każdy lekarz całe życie musi się szkolić, bo inaczej będzie odstawał od reszty i nie znajdzie swojego miejsca w zawodzie. Wiceprezes NRL odniósł się także do kwestii punktów edukacyjnych: – Zbieranie punktów jest to pewien rodzaj „bata”, który prawdopodobnie niedługo pojawi się nad naszymi głowami. Bo pamiętajmy, że gdy w sądach lekarskich odbywają się sprawy przeciwko lekarzom, to padać będzie tam pytanie, jak jest ze zbieraniem punktów. Fakt zbierania punktów edukacyjnych trzeba będzie udowodnić.

Reklama

Ortodoncja w praktyce

Prowadzę własną działalność

Reklama

Sklep

Profilaktyka i ergonomia stomatologiczna – wybrane zagadnienia

Profilaktyka i ergonomia stomatologiczna – wybrane zagadnienia

209,00

zł brutto

Kup teraz
Dental ZAGADKI: sprawdź swoją wiedzę (e-book)

Dental ZAGADKI: sprawdź swoją wiedzę (e-book)

50,00

zł brutto

Kup teraz
Zasady racjonalnej mechaniki

Zasady racjonalnej mechaniki

999,00

zł brutto

Kup teraz
Sztuka i rzemiosło cz. IV

Sztuka i rzemiosło cz. IV

160,00

zł brutto

Kup teraz
Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.